15 marraskuuta, 2017

Mifongin perintö

13-vuotias serkkuni vinkkas mulle tästä kirjasta ja kirjasarjasta. Niinpä kirjastossa tutkin J.S.Meresmaan kirjoja ja just tää Mifongin perintö vaikutti kiinnostavalta.


Tää oli kyllä erittäin positiivinen yllätys mulle! Hitto, tosi hyvä kirja. Ja vielä suomalaista fantasiaa!

"Salaperäinen Rondestanien suku pitää antikvariaattia Sudhaerin maassa, ja kun käy ilmi, että yksi neljästä kuuluisasta Keisarin kirjasta on saatavilla Merontesissa, keskimmäinen veli Dante lähtee tavoittamaan kallisarvoista teosta seurassaan erottamaton kumppaninsa, musta puuma Reu. Merontesissa hän tulee pelastaneeksi hyiseen jokeen pudonneen valtakunnan prinsessan Ardisin, joka on luvattu vaimoksi Belonen ikääntyneelle kuninkaalle. Siitä alkaa uskomattomia käänteitä saava seikkailu, joka vie Danten vankityrmään, merirosvolaivan kannelle ja lopuksi tulivuoren sisällä sijaitsevaan myyttisen alkuolennon – tulen mifongin – kotiluolaan."

Tuo lainaus on Rising Shadow- sivustolta. Tässä kirjassa juonen käänteitä ja henkilöitä on niinku Valtaistuinpelissä niin etten osannut rueta kertomaan mitään omin sanoin. Sen osaan kertoa, että loistava kirja! Tämäkin kirja yllätti mua juonenkäänteillään. Arvaatte varmaan, että aion lukea jatko-osat ja Meresmaalta muutkin kirjat?!

Mua ärsyttää vähän se, että sitä tahtoo jostain kumman syystä olla jotenkin ennakkoluuloinen suomalaista fantasiaa (ja muutakin kirjallisuutta) kohtaan. Miksi ihmeessä?? Oon lukenut suomalaista fantasiaa ja tykännyt siitä ja silti oon ennakkoluuloinen. Pöh ja puh tommosille luuloille! Tässä taas nähtiin, ettei ennakkoluulot kerro totuutta.

4 kommenttia:

  1. Tiedän tunteen! Mullakin oli tuo ihme ennakkoluulo suomalaista fantasiaa kohtaan, sitten ystävä suositteli tätä yhdessä kirjamiitissä. Sen jälkeen se olikin menoa se, olen rakastunut jokaikiseen Rondestaniin ja tähän sarjaan ja kirjailijaan!
    Suosittelen myön Meresmaan Naakkamestari-kirjaa, se on myös aivan ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tän kirjan perusteella aattelin lukea muunkin Meresmaan tuotannon. On ihanaa, ku voittaa omia ennakkoluuloja ja löytää sitten aarteita.

      Poista
  2. Voi kyllä! Ja miten uskomattoman hienoa SUOMALAISTA genre-kirjallisuutta onkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! Suomalainen kirjallisuus jää jotenkin pimentoon ainakin mulla. Onneksi välillä tekee löytöjä ja voi korjata omaa asennettaan.

      Poista